Az autógáz alkatrészeknek E jellel kell rendelkezniük.
Az “E” jelzés azt jelenti, hogy az autógáz alkatrészt egy erre szakosodott intézetben megvizsgálták és megállapították, hogy megfelel a rá vonatkozó ECE- szabványoknak.
Ezek”E” minősítésű darabok. Ez azt jelenti, hogy egész Európában használható, mert az országok egységesítették a műszaki követelményeiket és az ECE- szabványokat tekintik mérvadónak.
A károsanyag kibocsátás
Európai kibocsátási szabványok határozzák meg a kipufogógáz elfogadható határértékeit az új járművek értékesítésekor az EU tagállamaiban. A kibocsátási normáknak egy sor európai uniós irányelvnek meg kell felelni. Az egyre szigorodó előírásokat fokozatosan vezetik be. Az autógáz rendszerek a legszigorúbb EURO 5–ös európai előírásoknak is megfelelnek.

A táblázatban megjelölt dátumok az új típusok engedélyezésére vonatkoznak. Az uniós irányelvek egy évvel későbbi dátumot is megjelölnek. Ezek a korábban engedélyezett típusú gépkocsik forgalomba helyezésére vonatkoznak.
Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC), szén-monoxid (CO) és részecske (PM) határértékeit szabályozzák. Az autógáz üzem a gázolajjal és a benzinnel és a gázolajjal szemben egy tiszta üzem. Jelentős tulajdonsága, hogy az égéstermék kormot nem tartalmaz. Egyébként is előírás, hogy gázüzemben a károsanyag kibocsátásnak kisebbnek kell lenni, mint benzinüzemben, A Diesel motor fejlesztők nem találtak olcsó és korrekt megoldást a un. részecske szennyezés ellen.
A jelenlegi technikai megoldások drágák, utólagos javításuk, alkatrész cseréjük is költséges.
Személygépkocsik kibocsátási normái gr/km
Az autógáz egy jó megoldás a benzinüzemű autók hajtására. A világpiacon olcsóbban megvásárolható LPG és CNG autógáz, mint a benzin és a gázolaj. Európa minden országában nagyon kedvező áron vásárolhatunk autógázt. Európa nagy részét LPG és CNG tankoló állomásokkal lefedték. Sajnos jelentős lemaradásban vagyunk a gázüzemre átalakított autók számát illetően is. Amíg a legtöbb országban 10 % felett van az átalakított autók száma kis hazánkban még a 2 %-ot sem éri el.
Jelenleg a nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC), szén-monoxid (CO) és részecske (PM) határértékeit szabályozzák. Az autógáz üzem a gázolajjal és a benzinnel szemben egy tisztább üzem. Jelentős tulajdonsága, hogy az égéstermék kormot nem tartalmaz. Egyébként is előírás, hogy gázüzemben a károsanyag kibocsátásnak kisebbnek kell lenni, mint benzinüzemben. A Diesel motorfejlesztők nem találtak olcsó és korrekt megoldást az un. részecske szennyezés ellen. A jelenlegi technikai megoldások drágák, utólagos javításuk, alkatrész cseréjük isköltséges. Ezért mi töretlenül hiszünk a gázautózásban.
Az autógázról (propán-bután)
A cseppfolyós gáz lehet propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei. Tulajdonságait az MSZ EN 589 szabvány határozza meg. A cseppfolyós motor hajtóanyag közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. A háztartási PB-gázhoz képest az autógázban például kevesebb szennyeződés lehet, kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat. A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt (C3H8) és butánt (C4H10) tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogénekből áll. A propán és a butánaránya kb 40%-60%.
Az autó motorja benzinellátás szempontjából lehet:
- Karburátoros
- Központi injektoros
- Hengerenkénti injektoros
- csoportos befecskendezés
- szimultán (egyidejű) befecskendezés
- hengerenkénti, szekvenciális befecskendezés
A korrekt ajánlathoz szükség van a motorszám(motorkód) ismeretére. Ez megtalálható a forgalmiban. Legtöbbször a P5 motorkódnál.
A működésről röviden (több információt talál a Hengerenkénti injektoros rendszerek menüben ). Gyakorlati tanácsok
A hagyományos (I. generációs) rendszerek fő elemei: tartály, a tartály szelepei (lehet egy tömbben-ekkor multiszelepnek nevezik vagy külön is elhelyezhetik (pl. holland tartályok). A reduktor feladata a nyomáscsökkentés és az elpárologtatás. Az autógáz a keverő egységen keresztül jut be a motor által beszívott levegőbe.
A második generációs rendszerek már tartalmaznak lambda szabályzót is. Így az motor égési folyamata szabályozottá válik, a légnemű halmazállapotú gázt a karburátoros autókhoz hasonlóan a un. mixer keveri be a levegőbe.
Gázbefecskendezés esetén a nyomáscsökkentőből a gáz a gázfázisú finomszűrőbe jut. Általában egyszerűen cserélhető, feladata, hogy az injektorokat megvédje a gázban lévő szennyeződésektől. A csere periódus típustól függően változik, általában 20.000- 25.000 km. A tömlővéges csatlakozó átmérője Stag-300-nál 10 mm, a Landinál 14 mm. A vezérlő egység mikroprocesszor alapú elektronikát tartalmaz, amely tartalmazza a szükséges firmware-t is, ez lehetővé teszi a megfelelő illesztést a benzinrendszerrel. A beállítás automatikus kalibrációval kezdődik. Ez egy öntanuló program, amelyet a gyártó fejlesztett ki. Az optimalizálási folyamat szükségessé tesz finom beállítási korrekciót. Lehetővé teszi a fogyasztás és motorteljesítmény optimalizálását, az alacsony- Euro 5 követelményeinek megfelelő káros anyag kibocsátást. Ezek az értékek alacsonyabbak, mint benzinnél. A gázállapotú üzemanyag a gázbefecskendező szelepeken (injektorok) jut a szívócsőbe a motor szívó szelepének közelében.
Bemutatjuk az AC STAG fontosabb vezérlőit.
STAG4 Plus
- vízálló alumínium burkolat
- beépítettszekvenciálisbenzin-befecskendezésemulátor,
- beállító mappák, görbék,
- a motor működési paramétereinek beállítása,
- teljesítmény, nyomaték megegyezik a benzin üzemmóddal,
- automatikus váltásbenzinre, ha a gáztartály kiürült,
- automatikusváltás gáz üzemmódra
- teljesíti az Euro5károsanyag-kibocsátásinormákat,
- emlékeztet, hogy mikor ellenőriztesse a gázrendszert,
- pontos gázadagolás, a motor fordulatszámától függően,
- lehetővé tesziagázüzemet a teljes terhelési tartományban,
- alig észrevehető váltás az üzemmódok között
STAG 300 ISA2
Jellemzői:
- Intelligens ún. „önbeállító rendszer”, az ISA2 (automatikusan szabályozza avezérlési térkép módosítását a motor fordulatszámának függvényében).
- Kiválóan működik a motor „cut-off” üzemmódjánál.
- Bemelegíti az injektorokat, ha reduktor hőmérséklete kevesebb mint 10°C.
- Wankel-féle forgódugattyús motorokkal is használható.
- Fordulatszám- jelek leolvasása a főtengely jeladó szenzorból.
- Kibővített gáz injektor és gázhőmérséklet szenzor választék.
- Figyelmeztető hangjelzés küldése a motor vészindulásakor.
- Maximális vészindulások számának beállítása.
- Jelzi az injektorok bemelegedésének folyamatát (csökkenti a motorvezérlő egység
STAG 300 Premium
Jellemzői:
- fenntartja a motor főbb működési paramétereit: teljesítményt és nyomatékot ugyanúgy, mint benzin üzemnél,
- állandó kapcsolatot biztosít a jármű OBD-jével, anélkül hogy interferenciát okozna, illetve lehetővé teszi tesztelők, diagnosztizáló berendezések, stb. csatlakoztatását.
- a rendszer a már jól bevált STAG-300 kiegészített változata,
- a STAG-300 Premium csökkenti a rendszer pontatlan kézi beállításából adódó hibajelenségek kockázatát,
- elkülöníti a BANK 1 és BANK 2 beszabályozást (lehetőség van a BANK 1 és a BANK 2 külön megfigyelésére),
- megfelel az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátásról szóló előírásoknak,
- a vezérlőre 3 év gyártói garancia van (2 év a beszereléstől)
STAG 400 DPI
Jellemzők:
- a pontos gázbefecskendezés a teljes fordulatszám tartományban, mely követi a benzinmotor alapvető működési paramétereit
- innovatív gáz befecskendezési eljárás, mely biztosítja a motor zavartalan működését
- észrevétlenül és automatikusan vált át gázra, a kalibráció és a bekötés pedig a többi STAG vezérlőhöz hasonló,
- új eszközök teszik lehetővé a gyors kalibrálást,
- rendkívül precíz automatikus kalibráció funkció,
- beépített OBDII/EOBD adapter,
- kiterjedt automata-diagnózis rendszer,
- beépített benzinnyomás emulátor,
- 3D-s grafikus vezérlési térkép,
- extra befecskendezés megoldott, programozható az ECU-ban,
- működési paraméterek kijelzése oszcilloszkópon,
- egyszerű kalibrációs program.
- A STAG-50/100/150 lambda szenzor vezérlő az LPG-vel átalakított és lambda szenzorral ellátott járművek működésének a vezérlésére szolgál. Az irányító panel lehetővé teszi a kézi, az automatikus és a vész átállást az üzemek között (benzin/LPG) és ki tudja jelezni az LPG mennyiségét.
- A motor beindítása után, amikor a szükséges fordulatot elérte (ekkor a zöld LED villog),amikor elérte a beállított fordulatot LPG üzemmódra vált (folyamatosan világító zöld LED). Az LPG kimenetet egy szabályzó léptető motor irányítja, ami a lambda szenzor jelzéseitől függ. Minden STAG-50/100/150 paramétereinek a beállítása egy külső teszter vagy számítógép segítségével történik (AcLpgWin szoftver).
- STAG L Plus Mikroprocesszor vezérli a léptető motort, irányítja a gázáramot a lambda szonda és a TPS jelzései alapján. Lambda szondát szimulálja és kompatibilis a STAG 2W, az AEB 725 kapcsolóval is. A lambda szonda és s TPS jel állapotát LED-ek jelzik. A felhasználók választhatnak, hogy milyen típusú Lambda szonda és TPS. Egyszerűen konfigurálható kapcsolók segítségével.
A gyújtógyertyákról
A gyulladási hőmérsékletet Otto motorokban a gyújtógyertya biztosítja. A benzin
230-280 Celsius fokon meggyújtható, a cseppfolyós gáz 500 Celsius körül, a sűrített
földgáz 600- 640 Celsius fokon gyullad. Ebből következik, hogy a gyújtórendszer
állapota nagymértékben hat a működésre (gyújtó kábelek, gyújtó trafó,
gyújtógyertyák).A gyújtógyertya gyártók kifejlesztettek olyan gyújtógyertyákat
amelyek gázüzemre vannak kihegyezve. Javaslom az NGK és a BRISK cég termékeit.
Ha lehetséges az adott motorhoz egypólusú gyertyát válasszanak. A gyertyahézagot 0.8mm-re állítsák.